Článková výzva #6: O České poště

By 9:00 ,

Ahoj!
V dnešním díle Článkové výzvy jsem dostala za úkol vyjádřit se k České poště a zdražení, které nás čeká od prvního května. Je mi to celkem blízké, protože posílám poměrně hodně (cca 20 pohledů měsíčně) a jsem víceméně nevydělávající student, takže čím méně to stojí, tím lépe :D
Nejprve si pojďme připomenout, o kolik se bude zdražovat:
cesta po ČR se zdraží z 13 kč na 16 kč
cesta po Evropě letecky nebo po celém světě ekonomicky se zdraží z 25 kč na 27 kč
cesta po světě prioritně se zdraží z 30 kč na 32 kč
Jasně, je to pár korun, ale při větším objemu se to může ukázat. Jelikož jsem nechtěla mít svůj článek pouze s mým názorem, zeptala jsem se i ostatních postcrosserů ve facebookové skupině na jejich názor, tyto názory budou napsány kurzívou a označeny jako citace :)

Zdroj obrázku:  idnes.cz
"Štve mě, že pošta je monopol v dopisech.. Balíky se u ni už nevyplatí skoro posílat vzhledem k ceně a k tomu, že to trvá často víc jak jeden den." - Hana Novotná, blogerka

Toto jsem si myslela taky, celkem dlouho, ale právě díky mnou založené diskuzi jsem zjistila, že existuje i jiná firma, která dokáže přepravovat za levno (levněji než Česká pošta!) dopisy nebo pohledy. Jmenuje se Mediapost - www.mediaservis.cz. Má ovšem drobnou vadu... Minimální počet zásilek při jednom podání je 2000 kusů :D no, možná někdo posílá tolik pohledů.. :D
Pošta ani ze zákona mít monopol nemůže, doručovací společnost může mít každý - viz. Zákon o poštovních službách (kdyby se někdo nudil).

"Chci-li to popsat slušně - velmi mě to rozrušilo. Jako majitelka obchodu s pohlednicemi se bojím o naší existenci, bojím se odlivu postcrosserů. Jako postcrosserku a penpalku mě to velmi ničí, vezmu-li v potaz, že poslání pohlednice vyjde pomalu na 30kč po ČR, protože s penpalkama si posíláme krásné pohlednice, které stojí víc. Dost mě štve celková nepodpora státu (považuju to za chybu státu neb pošta je státní) malých podnikatelů, s vyšším poštovným se obávám, že si každý to zasílání domů pořádně rozmyslí, potažmo si rozmyslí celý nákup na internetu. Uviduje mě neflexibila pošty, proč neudělá krok vstříc nejpočetnejší skupině postcrosserů a nezlevní třeba pohlednice - obálky ať si posílá za víc, ale pohlednici by naopak měla zlevnit. Nelíbí se mi neustále srovnávaní se západním světem, proč se nepodívají třeba na Slovensko, které k nám stále posílá za jiné ceny než jinam. O vstřícnosti pošty, jejím zaneprázdněným pošťačkách za okénky, kdy když přijdete s obálkami jsou vlastně otrávené no o tom raději ani psát nebudu. Pořád se hovoří o podpoře písma a aby se zachoval jazyk a jak je doba mailu šílená, ale co třeba nějaký projekt pošli babičce pohlednici? Ne, místo toho se to zdraží, aby si každý druhý klepal na čelo, že jsem se zbláznila, že mám ráda pohlednice... A kdyby už teda zdražovali, co třeba být trochu flexibilnější ve známkách? Na mojich několik dotazů ohledně známek, mi nikdo nikdy ani neodpověděl..." - Lucie Provazníková, majitelka www.pohlednictvi.cz

Lucka se hodně rozepsala, ale má v zásadě pravdu, pro podnikatele je Česká pošta už dávno nevýhodná a pomalá (zejména při posílání balíků), mnohem více se osvědčuje PPL, DHL a podobně, přepravovatelů balíků je na trhu hodně. Z vlastní zkušenosti musím říct, že mi někdo z České pošty balíčky už několikrát vybral. Šlo o balíčky z Aliexpress, pošťačky mi je hází do schránky (to je v pohodě), ale asi je zajímá, co je vevnitř... a já pak najdu ve schránce jen černý igelit s mojí adresou... A tam mi nejde o peníze (je to většinou ani ne za dolar), ale o princip... Všichni mi radili, ať zavolám na poštu a pořeším to s nimi, bohužel to nepomohlo.
"No, tak jak minule psala Michaela, tak prý soukromá pošta tvoří tak 10 % objemu pošty, zbytek je firemní a úřední. Takže si s námi budou zadek vytírat dál. Proč nezdražovat? A proč služby zlepšovat? Obyčejný občan je nezajímá a zajímat nebude, neb je to státní podnik a tak se taky chová. Vedení ČP dělá služby pro sebe (aby si dali víc na odměnách), ne pro lidi... Není to jen o ofiku. Je to i o swapech, jsou tu lidi, co dělají tichou poštu i tagy. A za jeden pohled dát skoro tři pětky po ČR, protože hezký pohled většinou nestojí bůra, fakt si to budu rozmýšlet. Řešením je buď posílat míň nebo začít swapovat víc kusů v obálce a využít co nejvíc těch 50 g." - Zdenka Kopecká, postcrosserka

Kolik % objemu tvoří naše pohledy fakt nevím, řekla bych, že úřady posílají už méně díky datovým schránkám, ale asi nás pořád válcují. S nápadem, jak s problémem zatočit ovšem souhlasím, posílat méně i swapovat více kusů se zdá jako dobrý nápad. Jenže já se znám a vím, že to tak nedopadne... Protože psaní pohledů je prostě vášeň a fakt velká zábava!

Nakonec jsem našla ještě něco, nad čím by jsme se mohli pozastavit. Jsou to čtyři díly publicistického seriálu A dost! reportéra Jana Tuny, který se na Českou poštu zaměřil a natočil velmi zajímavé reportáže a výpovědi. Bohužel Blogger nepodporuje jiná videa než nahraná na Youtube, takže odkazy na díly najdete tady - 1.díl, 2.díl, 3.díl a 4.díl.

Napište mi prosím svůj názor na tuto tématiku! Ty nejzajímavější sem přidám :)
Hezkou sobotu přeje 




You Might Also Like

0 komentářů